notes

TEORIA DELS SENTIMENTS MORALS
 
Els estatuts secrets dels templers de Roncelin de Fos
 
La Copa Santa
 
Què fa que el catarisme sigui vigent amb tanta força entre nosaltres?
 
Fills de fang
 
EL MAL EVITABLE
 
LA CRISIS SILENCIOSA
 
Sobre la inquisició
 
EL VALOR DEL COMPROMÍS I DE LA RESPONSABILITAT. AVUI TAN ESCÀS
 
SOBRE LA VERITAT. John Stuart Mill
 
Religió, creences i costums catarisme
 
Dades sobre el catarisme a les terres de Lleida
 
Relacions entre càtars, templers i hospitalers
 
El codi de la cavalleria
 
El catarisme a la Corona Catalano-aragonesa
 
Relacions occitano-catalanes
 
El catarisme als altres regnes medievals de la Península
 
Iconografia i simbologia
 
El Complot de Bernat Deliciós per a deslliurar el Llenguadoc del domini francès
 
Novel·listes en llengües romàniques, trobadors, contaires i joglars
 
La transmigració de les ànimes en la gnosi
 
Els pobladors de Mallorca
 
L'art d'estimar en els novel·listes i en els trobadors. Les Regles de l'Amor
 
Desaparegueren els càtars?
 
La tirania de la matèria i de la presó del cos amb W. Shakespeare
 
SOBRE ELS DINERS i SOBRE LA MANERA DE FER-LOS
 
Montaigne
 
Profecies, somnis i visions
 
El catarisme a Itàlia
 
El retorn de l'opus spicatum, com a símbol del triomf sobre l'heretgia. D'A. Deulofeu
 
Sobre l'amor. Teilhard de Chardin
 
L'art i René Huygue
 
Els catalano-aragonesos tornen a ser titllats d'heretges
 
De Carl Gustav Jung
 
Kepler
 
Heretges i heretgies
 
Franz Bardom
 
Sobre les Influències del catarisme en l’art.
 
Max Weber, sobre el desencantament del món
 
El component misògam i l'amor romàntic
 
Una reflexió personal al voltant de la religió
 
Evolució del debat sobre l'ús i funció de l'art en el cristianisme
 
Elogi de Jaume I
 
Altres corrents heterodoxos
 
Els èxits del catarisme
 

apunts / notes


<< Tornar    22.08.2014     versio per imprimir     

EL VALOR DEL COMPROMÍS I DE LA RESPONSABILITAT. AVUI TAN ESCÀS

L'exemple de Pere I de Catalunya. Pare de Jaume I
 
La veritat és que Pere I concedí tot allò que els montpellerins li demanaven ... arribà a signar una declaració segons la qual es comprometia a no posar els peus dintre la ciutat mentre no pagués els deutes concrets. Fou així com Montpeller va poder governar-se durant molts anys com a República.

A. Bladé Desumvila. Montpeller català. Dalmau editors. Barcelona, 1965.

Per aquest motiu, la famosa nit en la què es reconciliaria amb Maria de Montpeller i de la qual naixeria d'aquesta trobada Jaume I, no es pogué realitzar a Montpeller, sinó a les afores, al castell de Miravall. Posteriorment, aquesta famosa nit, seria interpretada com una reconciliació, i els montpellerins li perdonaren el deute al monarca.


Veiem amb això, el valor que aleshores tenia la paraula donada, que ni de tractant-se del propi rei, tot i tenir un poder absolut, no podia trencar-la. No com ara, que els delinqüents i voltors financers planten cara sense cap mena de penediment, on la política, les administracions i els estats ens prenen per imbècils. O com el cas més sonat i greu pel nostre país, que encara planten cara i es creuen amb tota la legitimitat i dret, en considerar-se tocats per la mà de Déu i en la seva especial manera de cobrar-se els seus particulars rèdits després de tants sacrificis pel país.


I per la boca mor el peix o per la paraula i el compromís, trobà la mort aquest gran rei a Muret, defensant els seus vassalls occitans, un cop més per això que tan escàs està, com són el compromís i la responsabilitat. Qui ho faria això ara? Ningú d'ells. Per això la història és a sovint millor refugi que el present. Tampoc ens calen màrtirs, només gent honesta i responsable. Aquest és el secret i la gran mancança.


Compartir: Del.icio.us! Facebook! Google! Twitter La Tafanera Live! Yahoo!
septimania
copyright © septimaniaedicions.com  ·  Sanaüja (Spain) ·  Realització: cdnet ·